Aký olej do auta? pomôže Vám mazací plán.
mazací plán CASTROL
mazací plán SHELL
mazací plán TOTAL
mazací plán ELF
mazací plán MOBIL
mazací plán VALVOLINE
Minerálny, polosyntetický, HC syntéza, syntetický motorový olej?
Motorové oleje sa miešajú zo základového oleja alebo zmesi základových olejov, do ktorých sa pridávajú koncentráty prísad (aditív). Aditíva majú za úlohu zlepšiť mazací účinky motorových olejov, najmä za kritických podmienok. Ďalšou dôležitou funkciou aditív je udržať motor v čistote (detergenty a disperganty) a zamedziť rýchlemu starnutiu olejov (antioxidanty). Okrem toho aditíva zabezpečujú ešte ďalšie úžitkové vlastnosti motorových olejov. Prvoradou úlohou motorového oleja je predovšetkým zabezpečiť mazanie motora za rôznych teplotných podmienok, ako v lete, v zime, so studeným motorom či pri jeho prevádzkovej teplote. Najdôležitejším parametrom je z tohto hľadiska viskozita oleja. Motorové oleje sa vyrába v niekoľkých viskozitných triedach SAE (Society of Automotive Engineers), k najbežnejším patrí napr SAE 15W-40, SAE 10W-40, SAE 5W-40 apre nové modely niektorých automobiliek i oleja SAE 0W-30. Pre zabezpečenie požadovanej viskozitnej úrovne motorových olejov každý výrobca používa niekoľko typov základových olejov a ich zmesí. Rozhodujúcim hľadiskom je pritom cena a dostupnosť vhodného základového oleja. Pri výrobe základového oleja sa výrobca vždy snaží použiť také základové oleje, ktoré zabezpečia požadovanú viskozitnej triedu a pritom ich cena bude čo najnižšia.
Po nevyhnutnom úvode sa vrátime k problematike minerálnych, polosyntetických a syntetických motorových olejov. Rozlíšenie, či sa jedná o minerálne alebo syntetický olej nie je tak jednoduché, ako sa môže zdať. Rozhodujúce pre tieto označenia je povaha základového oleja. V nasledujúcom prehľade sú vymenované a popísané tri druhy základových olejov, ktoré sa dnes používajú:
Rozpúšťadlové Rafináty
Toto sú klasické minerálne oleje s pomerne jednoduchou výrobnou technológiou. Rozpúšťadlové Rafináty sa nazývajú preto, že sa vhodná ropná frakcia (ropný destilát) rafinuje extrakciou vhodným rozpúšťadlom. Táto rafinácie má za cieľ odstránenie tepelne nestálych látok, ktoré by pri prevádzke oleja v motore boli zdrojom rýchlej tvorby karbónu a znečisteniu tepelne namáhaných miest motora. Čím viac je olej rafinovaný, tým je kvalitnejší, ale od určitého momentu je nárast kvality oleja sprevádzaný neúmerne vysokými výrobnými nákladmi. Hĺbka rafinácie je tak kompromisom medzi kvalitou základového oleja a jeho cenou.
Z chemického hľadiska majú rozpúšťadlové Rafináty pomerne veľký obsah aromatických uhľovodíkov, ktoré sú jedným z hlavných zdrojov tvorby karbónu a tým aj znečistenia motora. Obsah aromatických uhľovodíkov v týchto základových olejoch sa väčšinou pohybuje medzi 20 až 35%. Rozpúšťadlové Rafináty sú vôbec najlacnejšie základové oleje.
Hydrokrakové oleje
Tieto základové oleje sú vyrábané pomocou vodíka, t.j. sýtením vhodnej ropnej frakcie vodíkom. Hydrokrakové oleje sa vyznačujú veľmi nízkym obsahom aromatických uhľovodíkov, väčšinou medzi 0 - 5%, a takmer nulovým obsahom síry. Z týchto olejov možno vyrobiť kvalitné motorové oleje, ktoré sú schopné udržať motor v požadovanej čistote. Hydrogenačná rafinácia je ekonomicky náročnejšia než rozpúšťadlová rafinácie a cena hydrokrakových olejov je preto približne dvojnásobná. Na druhej strane je kvalita výrazne lepšia ako pri rozpúšťadlových rafinátov.
U týchto základových olejov dochádza k sporom, či sa jedná o minerálne alebo syntetický olej. Z výrobného hľadiska a z pohľadu chemika sa jedná jednoznačne o minerálny olej. Olej je vyrobený úpravou (rafináciou) ropné suroviny a pri jeho výrobe chýba akýkoľvek stupeň syntézy, ktorý by oprávňoval na označenie, syntetický olej '. Zmätok do zaradenia týchto základových olejov vniesli predovšetkým obchodníci, ktorí cítili potrebu vyzdvihnúť kvalitu hydrokrakových olejov nad kvalitu klasických minerálnych rozpúšťadlových rafinátov a začali hydrokrakové oleje označovať ako syntetické. V dnešnej dobe, kedy skutočné syntetické oleje sú stále rozšírenejšie, už aj väčšina obchodníkov používa pojem, minerálny olej 'aj pre hydrokrakovej základové oleje. Napriek tomu sa však ešte často poukazuje na syntetickú povahu hydrokrakových olejov. Dokonca aj na etiketách niektorých motorových olejov sa možno dočítať, že olej bol vyrobený z HC syntetiky alebo na báze HC syntetiky apod
Syntetické oleje
Pre výrobu motorových olejov sa používajú najmä dva druhy syntetických olejov. V prvom rade to sú polyalfaolefíny (PAO), ktoré sú vyrábané syntézou z etylénu. Tieto základové oleje majú nulový obsah aromatických uhľovodíkov a síry a z tohto hľadiska sa veľmi podobajú hydrokrakovým olejom. Oproti nim však majú ďaleko lepšie nízkoteplotné vlastnosti. Ich body zákalu a tuhnutia sú nižšie ako -50 C. Nevýhodou PAO je to, že sa v nich zle rozpúšťajú niektoré aditíva. Preto sa PAO často používajú v zmesi s esterovými syntetickými olejmi, ktoré zlepšujú rozpustnosť aditív. Esterovej oleja naviac zlepšujú mazacie vlastnosti motorového oleja pri sťažených podmienkach a používajú sa preto vo väčšom množstve ako dôležitá zložka olejov pre vysokootáčkové motory.
Cena syntetických olejov PAO je opäť približne dvojnásobná oproti hydrokrakovým olejom, cena esterových olejov je ešte vyššia.
Z akých základových olejov sú teda vyrábané motorové oleje v jednotlivých viskozitných triedach? Zásada znie - olejárskej firma vyrába z toho, čo má k dispozícii a tak, aby to vyšlo čo najlacnejšie. Napríklad, firma vyrába syntetický motorový olej XY zo zmesi PAO a esteru, pretože nemá k dispozícii Hydrokrakový olej. Za nejaký čas získa firma zdroj dodávok hydrokrakového oleja a tým nahradí časť drahšieho PAO, samozrejme tak, aby dodržala podmienky pridelenia rôznych špecifikácií pre daný olej (ACEA, VW a pod). Olej sa potom predáva pod rovnakým názvom. Takéto zmeny zloženia motorových olejov nie sú výnimočné.
Ak sa zameriame na jednotlivé viskozitnej triedy, vyzerá situácia nasledovne:
SAE 15W-40
Oleja v tejto viskozitnej triede sú zvyčajne označované ako minerálne oleje a ako u jedinej viskozitnej triedy toto označenie naozaj zodpovedá skutočnosti. Základové oleje sú vyrábané takmer výhradne z klasických rozpúšťadlových rafinátov. Viskozitný index týchto základových olejov je pre danú viskozitnej triedu motorových olejov úplne dostačujúce. Jedinou výnimkou na českom trhu sú oleje Mogul, ktoré sú vyrábané len z hydrokrakových olejov.
SAE 10W-40
Tieto oleje sú väčšinou označované ako polosyntetické, ale toto označenie je tu úplne zavádzajúce. Pre dosiahnutie žiadanej viskozitnej úrovne sa už používajú aj zmesi základových olejov, a to v rôznych kombináciách, napr PAO a Hydrokrakový olej, PAO a rozpúšťadlový rafinátu, Hydrokrakový olej a rozpúšťadlový rafinátu. Okrem týchto zmesí sa používajú aj čistý Hydrokrakový olej a výnimočne aj čistý rozpúšťadlový rafinátu. Z tohto výpočtu je vidieť, že v tejto viskozitnej triede možno skutočne nájsť polosyntetické oleje, ale aj minerálne oleje sú úplne bežné.
SAE 5W-40
Ak motoristi hovoria o syntetických olejoch, majú tým väčšinou na mysli túto viskozitnej triedu. Skutočnosťou však je, že sa tu vyskytujú ako oleja so syntetickými, tak aj polosyntetickými základovými oleji.
SAE 0W-30
Tieto oleje sú vyvíjané pre nové modely niektorých automobiliek s predĺženými výmennými lehotami olejov. Jedná sa výhradne o syntetické oleje. Aj keď by požadovanú viskozitnej úroveň týchto olejov bolo možné zabezpečiť aj polosyntetickými základovými olejmi, pre predĺženú výmennou lehotu výrobcovia automobilov, najmä Volkswagen, vyžadujú plne syntetický motorový olej a pre získanie špecifikácie VW musia výrobcovia olejov túto podmienku dodržať.
Záverom je potrebné zdôrazniť, že označenie minerálne, polosyntetický, či syntetický olej nevypovedá príliš o kvalite motorového oleja. Najmä rozdiel medzi olejmi so syntetickým, polosyntetickým či hydrokrakovým základovým olejom je v rovnakej výkonovej triede (API, ACEA, VW) zanedbateľný. Lepšie povedané, prípadný rozdiel v kvalite je väčšinou daný aditiváciou oleja a nie zložením základového oleja. Z tohto hľadiska je treba tiež pristupovať k hodnoteniu olejov a pri výbere motorového oleja sa zamerať na vhodnú viskozitnej špecifikácii oleja (SAE).
Motorové a prevodové oleje do motorových vozidiel sú rozdelené do výkonnostných tried podľa európskej normy ACEA (Association des Constructeurs Européens d' Automobiles) alebo americkej normy API (American Petroleum Institut). Výrobcovia automobilov požadujú, aby olej použitý pre mazanie motorov alebo prevodoviek vyhovoval určitej výkonnostnej triede definovanej v medzinárodných normách ACEA / API alebo norme, ktorú si výrobca sám definuje (podnikovej norme výrobcu, napr. podniková norma VW 502 00 odpovedá približne medzinárodnej norme ACEA E3). Výrobcovia olejov preto svoje produkty nechávajú testovať podľa medzinárodných noriem a noriem výrobcov. Výsledkom je, že u svojich výrobkov uvádzajú, aké normy olej spĺňa.
Motorový olej je technologicky veľmi zložitý výrobok, vlastnosti ktorého sa klasifikujú radom technických parametrov. Pre výber optimálneho motorového oleja z hľadiska konečného užívateľa však stačia iba dve základné špecifikácie, a to: viskozita a výkonnostná kategória.
Viskozita (vnútorný odpor kvapalín) mazacieho oleja nie je konštantná veličina, ale mení sa v závislosti od vonkajších podmienok. Počas činnosti motora sa mení teplota a tlak, a je žiadúce, aby sa viskozita oleja v týchto podmienkach menila čo najmenej. Viskozita je odpor, ktorým tekutina pôsobí proti silám snažiacim sa pohnúť jej najmenšie častice. Na stykovej ploche dvoch vrstiev tekutiny pohybujúcej sa rôznou rýchlosťou sa viskozita prejavuje napätím, ktorým sa rýchlejšia vrstva snaží zrýchliť pomalšiu a tá naopak spomaľuje rýchlejšiu. Ovplyvňuje tokové vlastnosti, určuje režim mazania, tvorbu a únosnosť mazacieho filmu, tesniacu schopnosť a čerpateľnosť.
Špecifikácia SAE
Na bežné označenie viskozitných vlastností motorového oleja sa používa výlučne špecifikácia SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Táto norma používa na klasifikáciu olejov 6 zimných tried (označených číslom a písmenkom "W") a 5 letných tried (označených číslom). Číslo je len označenie triedy a nevyjadruje vzťah k žiadnej fyzikálnej veličine.
Zimné triedy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letné triedy: 20, 30, 40, 50 a 60
Zimné označenie vymedzuje tzv."štartovateľnosť" motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím nižšie je číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní dostatočnej tekutosti oleja na ľahké zapínanie motora (t.j. olej nie je príliš "hustý"). Oleje OW umožňujú bezproblémové štartovanie motora aj pri teplotách pod -50 °C, oleje 5W pri teplotách okolo - 40 °C atd. (platí to len orientačne, tento údaj do značnej miery závisí na type a veľkosti motora). Letné označenie garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých letných teplotách. Všeobecne platí, že čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byť teplota okolia pri zabezpečení dostatočného mazania motora (t.j. olej nie je príliš "riedky"). V praxi sa ukázalo, že v európskych klimatických podmienkach úplne postačujú triedy 40, resp. 50, oleje triedy 60 môžu zapríčiniť mierne zníženie výkonu motora. V súčasnosti sa prakticky výhradne používajú tzv. viacstupňové (multigrádne) motorové oleje, ktoré umožňujú celoročné bezpečné mazanie motora v rozličných klimatických podmienkach. Označujú sa kombináciou zimnej a letnej triedy, typické sú napr.: OW-40, 5W-40 alebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40.
Špecifikácia API
Táto norma rozlišuje motorové oleje podľa typu motora na: zážihové (benzínové) označené písmenom "S" (Service) a vznetové (naftové) označené písmenom "C" (Commercial). Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ motora ďalším písmenom (od "A" vyššie). Čím je toto písmeno v abecede ďalej, tým kvalitnejší je olej. Spravidla platí, že ak je ako prvá uvedená špecifikácia "S", je olej určený predovšetkým pre benzínové motory, ak "C" , pre naftové motory.
Napr.: SJ/CF - olej prioritne pre benzínové motory, použiteľný aj pre naftové motory CE/SG - olej prioritne pre naftové motory, použiteľný aj pre benzínové motory.
Špecifikácia API odráža vývoj mazív na americkom kontinente, preto pri vyšších triedach nevyhovuje tak úplne podmienkam pre európske motory (americké a európske motory sú konštrukčne, objemovo a výkonovo odlišné, čo sa okrem iného prejavuje aj v odlišných nárokoch na obsah prísad tvoriacich pri spaľovaní popol).
- SA - Oleje bez prísad do motorov pracujúcich v miernych podmienkach. Boli určené pre mazanie motorov automobilov vyrobených v rokoch 1940-1950.
- SB - Oleje do benzínových motorov automobilov. Obsahujú jednoduché prísady proti vytváraniu vysokotepelných usadenín, nízkotepelných kalov, korózii a opotrebovaniu. (motory vyrobené 1954-1967)
- SC - Oleje do benzínových motorov. Obsahujú prísady proti vysokotepelným usadeninám, nízkotepelným kalom, korózii a opotrebovaniu. (motory vyrobené 1964-1967)
- SD - Minerálne oleje do benzínových motorov. Obsahujú prísady skupiny SC a lepšie znášajú aj dlhodobé zaťaženie motorov, pretože obsahujú vysokotlakové, viskozitné a protioterové prísady. Ide o skupinu, ktorej oleje boli a aj v súčasnosti najčastejšie používané.(motory vyrobené od 1968)
- SE - Oleje do benzínových motorov osobných automobilov. Obsahujú prísady proti vysokotepelným usadeninám, nízkotepelným kalom, korózii a opotrebovaniu. (motory vyrobené 1972-1979)
- SF - Oleje do benzínových motorov osobných automobilov vyrobených od roku 1980. Obsahujú prísady proti vysokotepelným usadeninám, nízkotepelným kalom, korózii a opotrebovaniu.
- SG - Oleje do benzínových motorov osobných a ľahkých nákladných automobilov, modelov od roku 1989. Oleje vyhovujú aj nárokom výkonnostnej triedy CC pre naftové motory. Môžu sa používať i v naftových motoroch, kde sa odporúča výkonnostná trieda SE či SE-CC, tiež SF či SF-CC. Oleje zaradené v tejto triede môžeme spravidla používať vo vozidlách s katalyzátorom.
- SH - Oleje do benzínových motorov rovnakého určenia ako oleje výkonnostnej triedy SG, sú však testované so sprísnenými požiadavkami na reprodukovateľnosť motorových skúšok podľa Code of Practice. Táto trieda bola zavedená v roku 1993 a prakticky zaručuje možnosť maximálneho využívania výmenných intervalov odporučených výrobcami automobilov.
- SJ - Plnosyntetické oleje do benzínových motorov. Triedu zaviedli 1.1.1997.
- CA - Oleje do benzínových motorov a nepreplňovaných naftových motorov spaľujúcich palivo s malým obsahom síry v miernych prevádzkových podmienkach. (motory vyrobené 1940-1960)
- CB - Oleje do benzínových motorov a nepreplňovaných naftových motorov spaľujúcich palivo s väčším obsahom síry. Sú v nich prísady proti korózii a vysokotepelným usadeninám. (motory vyrobené 1949-1964)
- CC - Oleje do nepreplňovaných alebo čiastočne preplňovaných naftových motorov pracujúcich pri vysokých otáčkach a veľkom zaťažení, s palivom so širokými kvalitatívnymi parametrami, ktoré vyžadujú veľmi účinnú ochranu proti vysokotepelným usadeninám a proti korózii ložísk. (motory vyrobené 1964-1967)
- CD - Oleje do preplňovaných naftových motorov spaľujúce motorovú naftu s premenlivým a vysokým obsahom síry. Obsahujú prísady, ktoré majú schopnosť potláčať vznik opotrebovania a korózie.(motory vyrobené 1970-1979)
- CE - Oleje do preplňovaných a vysoko preplňovaných naftových motorov pracujúcich v ťažkej prevádzke. Môžu nahrádzať aj oleje triedy CD.(motory vyrobené od 1983)
- CF - Oleje do štvortaktných naftových motorov, najmä motorov do terénnych automobilov spaľujúcich motorovú naftu s obsahom síry viac ako 0,5%.
- CF2 - Oleje pre dvojtaktné naftové motory vyžadujúce kontrolu oteru a tvorby usadenín.
- CF4 - Minerálne a polosyntetické oleje pre veľkoobjemové alebo rýchlobežné naftové motory pracujúce najmä v diaľničnej prevádzke.
- CG4 - Oleje pre zvlášť vysoko namáhané rýchlobežné naftové motory spaľujúce v diaľničnej prevádzke motorovú naftu s 0,05% obsahom síry a pri terénnom použití motorovú naftu s 0,5% obsahom síry.
Klasifikácie ACEA
Klasifikácia ACEA delí oleje do troch skupín - oleje pre zážihové motory (označené písmenom "A"), oleje pre vznetové motory osobných a ľahkých úžitkových vozidiel (označené "B") a oleje pre vysokovýkonné vznetové motory (označené "E"). Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ motora číslom (od "1" vyššie). Čím je toto číslo vyššie, tým je kvalitnejší olej.
V súčasnosti sa používajú nasledujúce výkonnostné triedy ACEA:
- A1-96 - (od r. 1996) oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín, tvorbou kalov a opotrebovaním a odolnosťou voči oxidácii pri vysokých teplotách. Zamerané na maximálne ekonomické využitie paliva.
- A2-96 - (od r. 1996) oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín, tvorbou kalov a opotrebovaním a odolnosťou voči oxidácii pri vysokých teplotách. Zamerané na maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť ako pri CCMC G4
- A3-96 - (od r. 1996) oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín, tvorbou kalov a opotrebovaním a odolnosťou voči oxidácii pri vysokých teplotách. Zamerané na maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť ako pri CCMC G4, odolnosť voči oxidácii pri vysokých teplotách vyššia než pri A1 a A2, vyššia výkonnosť ako pri CCMC G5
- B1-96 - (od r. 1996) oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín a vačiek proti opotrebovaniu, dobré rozptyľovanie sadzí, maximálne ekonomické využitie paliva
- B2-96 - (od r. 1996) oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín a vačiek proti opotrebovaniu, dobré rozptyľovanie sadzí, maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť než pri CCMC PD2
- B3-96 - (od r. 1996) oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín a vačiek proti opotrebovaniu, dobré rozptyľovanie sadzí, maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť než pri CCMC PD2, lepšia ochrana vačiek voči opotrebovaniu, kontrola viskozity a rozptyľovania sadzí
- E1-96 - (od r. 1996) oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín a vačiek voči opotrebovaniu, lepšou než pri CCMC D4
- E2-96 - (od r. 1996) oproti E1-96 lepšie vlastnosti, hlavne vyššia čistota a nižšie opotrebovanie
- E3-96 - (od r. 1996) ako E2-96, lepšia ochrana vačiek voči opotrebovaniu, kontrola viskozity a rozptyľovania sadzí vyššia výkonnosť ako pri CCMC D5
- E1-9x - (vo vývoji) oleje pre vznetové motory najvyššej výkonnostnej úrovne (tzv.SHPD – Super High Performance Diesel)
Normy výrobcov automobilov
Mnohí výrobcovia automobilov a motorov požadujú od motorových olejov splnenie dodatočných požiadaviek, ktoré nie sú zahrnuté v metodike testov API alebo ACEA (zahrnutá je napríklad kompatibilita s tesniacimi materiálmi a pod.). V kategórii osobných automobilov sa najčastejšie uvádzajú normy VW/AUDI, BMW, PORSCHE, FORD, OPEL, RENAULT.
...menej